Współpraca oparta o dropshipping / integracja plikiem XML

Inne tematy związane z działalnością gospodarczą.
Systemy płatności on-line, systemy magazynowo-handlowe, regulaminy sklepów, zgłoszenia GIODO, informacje o cookies, polityka prywatności - wymiana doświadczeń, pytania, opinie i uwagi.

Współpraca oparta o dropshipping / integracja plikiem XML

przez dropsec » 2012 cze 26, Wt 20:23

Witam,

Zapewne wielu z Was zastanawia się co to jest Dropshipping (ewentualnie nie jednemu obiło się to o uszy). Otóż dropshipping to forma współpracy z hurtownią internetową.
W tym poście opiszę współprace na przykładzie konkretnej hurtowni odzieży (dystrybutorem odzieży z Francji) Odnośnik widoczny tylko dla zalogowanych użytkowników - Zarejestruj się.

Na czym polega metoda współpracy dropshippingu na przykładzie naszej hurtowni:
- pierwszym krokiem do współpracy, jest integracja sklepu on-line z odzieżą z bazą produktów hurtowni za pomocą np. pliku XML. Do sklepu należy pobrać plik XML wygenerowany z hurtowni, a następnie przetworzyć go w taki sposób by oferty wszystkich produktów wyświetlały się w sklepie klienta hurtowni. Różnie z tym bywa, niektóre gotowe rozwiązania sklepowe udostępniają taką możliwość w bardzo prosty sposób, a inne w sposób bardziej skomplikowany (ale możliwy). W dalszej części opiszę, które rozwiązania sklepowe są najlepiej do tego przystosowane. Po zintegrowaniu swojej oferty z ofertą hurtowni powinniśmy mieć możliwość zarządzania wszystkimi produktami, cenami, marżami, opisami tych produktów a także możliwość szybkiej aktualizacji produktów. Gdy klient sklepu dokona zakupu produktu z oferty Hurtowni YourNewStyle.pl, właściciel sklepu powinien jak najszybciej złożyć zamówienie w hurtowni na ten produkt. Wskazać sposób dostawy (przedpłata, pobranie) a także adres pod jaki powinna być wysłana paczka bezpośrednio do klienta sklepu. Omijać w ten sposób koszty dostawy do swojej firmy.

Jakie są plusy i minusy współpracy na zasadzie dropshippingu z hurtownią odzieżową Odnośnik widoczny tylko dla zalogowanych użytkowników - Zarejestruj się :

Zalety:
- brak inwestowania w towar, który zalega na półkach. Tym samym, sklep nie powinien mieć problemu z płynnością finansową, ponieważ nie zatowaruje się w towar, który szybko ulega tendencjom modowym i starzeniu się pod tym względem. Modele z zeszłego sezonu, jest bardzo ciężko sprzedać, często sprzedając poniżej kosztów. W tym modelu współpracy taki problem nie występuje, gdyż całą odpowiedzialność bierze na siebie hurtownia.
- ciągle świeży i aktualny towar w sklepie, co jak wiemy cenią sobie klienci. Hurtownia YourNewStyle.pl jako dystrybutor odzieży z Francji, co tydzień wprowadza do obrotu kilkadziesiąt unikalnych modeli. Dlatego sklep zarządzający ofertą hurtowni, może stale zaskakiwać klientów nowościami modowymi
- sklep nie musi inwestować w budowanie własnej logistyki, magazynu, kurierów itp. - całą wysyłką zajmuje się hurtownia, znacznie redukuje to koszty działalności i zapewnia oszczędności i czas na inne obszary działalności sklepu (np. marketing),
- sklep może się skupić na rozwoju marketingu, promocji i reklamy,
- bardzo szybka dostawa, hurtownia wysyła paczki codziennie, zatem zamówienia złożone np. w poniedziałek, zostaną wysłane prawdopodobnie tego samego dnia do klienta,
- niski koszt rozpoczęcia działalności sklepu, z powodu braku kosztów zatowarowania, braku kosztów logistycznych oraz innych.
- szerokie widełki stosowania własnej marży, ponieważ nie masz praktycznie kosztów, możesz zastosować marżę która będzie przynosiła minimalne zyski, lub marżę która będzie np. 100% wartości hurtowej. Polityka marży jest bardzo ważna w stosunku do tego jaki charakter ma Twój sklep. Warto pamiętać, że nie warto zaniżać marży, gdyż umiejętność sprzedaży opiera się na sprzedaży po najwyższej możliwej marży, a przecież o to tutaj chodzi, by zarabiać jak najwięcej. Sprzedawać z niską marżą potrafi każdy, sprzedawać drogo potrafią tylko nieliczni, Ci którzy robią to z pasją (a nie jako dodatkowy 5-ty etat po godzinach).

Wady:
- ciężko wymienić wady tego rewelacyjnego modelu współpracy, ale w przypadku nie umiejętnego zarządzania ofertą hurtowni, wadą może być zbyt rzadka aktualizacja produktów, co może wywołać wiele sprzecznych relacji ze swoimi klientami np. z powodu braku danego rozmiaru lub koloru zamówionego produktu.

Jakie są koszty rozpoczęcia współpracy ?
Koszty dzielimy na te związane z korzystaniem z bazy hurtowni oraz na koszty integracji oferty hurtowni:
- w przypadku Hurtowni odzieżowej YourNewStyle.pl kosztów związanych z korzystaniem z ich bazy nie ma żadnych - brak opłat, brak abonamentu, brak jakiekolwiek marży od sprzedaży (świetnie, gdyż większość hurtowni pobiera takie opłaty)
- koszt integracji pliku XML z ofertą jest uzależniony od tego na jakim oprogramowaniu posiadasz sklep internetowy, oraz od własnych wymagań co do możliwości zarządzania ofertą produktów (standardowa, lub ponadstandardowa),

Opiszemy szerzej koszty i sposoby integracji oferty za pomocą pliku XML:
- Integracja z hurtownią, wbudowana w zakupionym systemie sklepowym - takie rozwiązanie oferuje kilku dostawców sklepów internetowych. Między innymi są to sklepy oparte na silniku Odnośnik widoczny tylko dla zalogowanych użytkowników - Zarejestruj się (bardzo łatwe i tanie rozwiązanie na integracje z wieloma hurtowniami w tym właśnie YourNewStyle.pl), Odnośnik widoczny tylko dla zalogowanych użytkowników - Zarejestruj się (chyba najbardziej funkcjonalne, ale troszkę droższe rozwiązanie, za pomocą tzw. Downloadera można zarządzać ofertą wielu hurtowni), sStore.pl a także 100sklepow.pl. Producenci tych gotowych rozwiązań sklepów internetowych, oferują właśnie możliwość integracji z wieloma hurtowniami, niektóre z nich oferują to bezpłatnie, niektóre za niską dodatkową opłatą jednorazową. Są też inni producenci sklepów internetowych, którzy także mają możliwość integracji z hurtowniami, ale nie są tak elastyczni i od każdej hurtowni dodanej do panelu wymagają dość znacznej kwoty.
- integracja za pomocą zewnętrznej aplikacji (gotowej) - taką aplikacją jest tzw. Action2osCommerce (w skrócie A2C firmy Odnośnik widoczny tylko dla zalogowanych użytkowników - Zarejestruj się). Więcej na jej temat na stronie Odnośnik widoczny tylko dla zalogowanych użytkowników - Zarejestruj się. Aplikacja ta oferuje bardzo wiele funkcji integracji oraz integruje w sobie bardzo wiele hurtowni online (odzieżowe, komputerowe, bieliźniarskie, zabawkowe, itd.). Dodatkowo za pomocą tej aplikacji z łatwością zintegrować można praktycznie większość gotowych rozwiązań sklepowych (eStore, Click Shop, GOshop, iStore.pl, KQS.Store, Magento, Max-Shop.pl, OpenCart, osCommerce, oscGold, oscPremium, PrestaShop, Shoper.pl, Shoper 5, SOTESHOP 5.0, SunWeb, sstore, VirtueMart, 2sklep.pl). Sami testowaliśmy to rozwiązanie, a także mamy sygnały od wielu klientów, którzy użwają tego rozwiązania i śmiało możemy powiedzieć, że mimo częstych problemów z samym startem integracji w tym rozwiązaniu, ilość funkcji, ilość hurtowni, możliwości zarządzania ofertą i wiele innych rzeczy przemawia na korzyść tego rozwiązania. O ile w momencie pisania tego art. koszt używania tej aplikacji to 400 zł / rok, mamy nadzieję że tak pozostanie bo warto zainwestować taką sumę w taki wachlarz funkcji.
- integracja na własną rękę, czyli dedykowana dla konkretnego silnika sklepu - opcja ta jest z pewnością dedykowana dla sklepów, które nie korzystają z gotowych rozwiązań SaaS, ale sklepy mają zbudowane na własnym autorskim oprogramowaniu, ale także dla sklepów z gotowych rozwiązań. Jest to prawdopodobnie najdroższa opcja, gdyż wymaga napisania przez programistę (własnego lub na zlecenie) skryptu, który zintegruje plik XML z hurtowni ze skryptem sklepu. Plusem takiego rozwiązania, jest fakt że można sobie dowolnie przystosować aplikację pod własne potrzeby sprzedaży, tak by używanie tego było jak najbardziej funkcjonalne, skuteczne i szybkie (np. stworzenie sobie funkcji zarządzania ofertą z hurtowni, których nie oferuje ani rozwiązanie powyżej, ani żadne inne dostępne na rynku rozwiązanie z gotowych aplikacji sklepowych).

Często zadawane pytania w kwestii dropshippingu:

Czy muszę podpisywać umowę z hurtownią?
- niektóre firmy, hurtownie tego wymagają, jednak hurtownia odzieży YourNewStyle.pl nie wymaga podpisywania umowy, ponieważ sprzedaż odbywa się na zasadach zbliżonych do ogólnych, poza zdjęciem limitu minimalnego zakupu (który normalnie wynosi 250 zł netto), a wysyłka do klienta końcowego odbywa się bez dodatkowych kosztów (jest usługą w ramach ogólnej współpracy). (tutaj nadmienić należy, że niektóre firmy hurtownie, życzą sobie np. +20% wartości towaru za wysyłkę do klienta, co naszym zdaniem jest ograniczeniem takiej współpracy)

Czy hurtownia w przypadku wysyłki do klienta nie dorzuca swoich ulotek, używa taśmy firmowej ?
- oczywiście byłoby to zagranie nie fair wobec klienta hurtowni, dlatego przesyłki powinny być wysyłane bez taśmy firmowej, a także nie powinny być do paczki wkładane ulotki oraz faktury (takiej polityki trzyma się przykładowa tutaj hurtownia odzieży)

W jaki sposób dostarczyć paragon/fakturę dla klienta końcowego ?
- najlepiej po prostu zeskanować paragon/fakturę i wysłać klientowi na adres e-mail, bądź też pocztą tradycyjną (co nie jest wymagane, chyba że klient się uprze)

W jaki sposób rozliczać się z hurtownią internetową ?
- w przypadku opisywanej hurtowni, rozliczenie następuje za pomocą faktury z terminem płatności 3 dni. Oznacza to że wysyłka następuje natychmiast, natomiast faktura wysyłana jest do sklepu online i na tej podstawie sklep rozlicza się z hurtownią, płacąc każdorazowo fakturę po realizacji transakcji. Oczywiście fakturę można zapłacić przed realizacją transakcji, ale firma w ten sposób umożliwiła szybką obsługę logistyczną każdych zamówień, by nie myśleć w trakcie realizacji takiej transakcji o sprawach papierkowych. (z praktyki wiemy, że niestety większość hurtowni wymaga opłacać faktury przed realizacją zamówienia, co często jest utrudnieniem, np. wyobraź sobie że klient zamówił u Ciebie towar, ty natychmiast chcesz zrealizować zakup i zamawiasz w hurtowni ten produkt. Hurtownia jednak zamiast wysłać go natychmiast tego samego dnia, czeka aż przelejesz jej pieniądze, a oni je zaksięgują na koncie. Często taki sposób wydłuża transakcje o kolejne 1,2 dni robocze, co jest bardzo często powodem rezygnacji z zamówienia przez klienta końcowego, który oczekuje przesyłki bardzo szybko. Nie będę wymieniał firm, które tego wymagają, ale nadmienię że Hurtownia odzieży YourNewStyle.pl sp. z o.o. nie wymaga płacenia faktur "do przodu")

Co jeśli klient zwróci towar z powodu ustawowych 10 dni ?
- Taki towar nie podlega zwrotowi u dostawcy, zatem wskakuje on na stan magazynowy sklepu. Osobiście nie spotkałem się, aby któraś hurtownia, dostawca przyjmował zwroty z tego powodu.

Co jeśli klient będzie chciał wymienić towar na inny rozmiar/kolor ?
- Z doświadczenia mojego wynika, że część hurtowni bez problemu wymienia na inny kolor lub rozmiar, a cześć nawet nie chce o tym słyszeć (wiem jakie ale nie wymienię ze względów dobrej praktyki). Hurtownia YourNewStyle.pl takie wymiany robi bez problemu.

Jak hurtownia/dostawca podchodzi do reklamacji produktów lub uszkodzeń fabrycznych?
- Chyba większość hurtowni oferuje całkowitą rezygnacje z zamówienia oraz zwrot kosztów zakupu z powodu uszkodzeń fabrycznych. Do reklamacji mogą podchodzić różnie, z pewnością reklamacji od klientów końcowych jest bardzo mały odsetek (bynajmniej w branży odzieżowej), dlatego nie mamy się tym co martwić.

Myślę że poruszyłem tu wiele aspektów nowej metody współpracy między sklepami i hurtowniami. Niektóre z nich mogą być zgodne z waszymi oczekiwaniami, a inne sprzeczne. Jednak podsumowując zdecydowanie więcej plusów takiej metody przemawia na fakt rozważenia takiej opcji współpracy z hurtowniami - szczególnie na starcie biznesu. Do czego serdecznie namawiamy, jako że osobiście mamy w tym doświadczenie.

Jeśli któreś z problemów, aspektów takiej współpracy nie zostały poruszone lub zostały nie w pełni wyczerpane - zapraszam do dyskusji.
Radosław Ociepka
 
Autor tematu
Posty: 25
Dołączył(a): 2008 kwi 25, Pt 12:51
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 0 razy

Re: Współpraca oparta o dropshipping / integracja plikiem XM

przez VeroSoft » 2013 kwi 21, N 22:12

To strasznie długa reklama ...
Przeczytałem ze dwa zdania :D

Ale oczywiście rozumiem - reklama dźwignią handlu, dlatego również coś napiszę:

Chcesz mieć sklep zintegrowany,
Z tą hurtownią lub też z inną,
Szybko wybierz produkt znany,
ASI handlu Twego dźwignią!

No i dalej pociągnę również rymowanką:

Czy to RedCart, czy też Shoper,
iStore, Presta, developer,
Wnet hurtownie podłączymy,
I Twe zyski pomnożymy,

No i na koniec:

Zapraszamy do współpracy,
VeroSoft jest ciągle w pracy,
My ten biznes dobrze znamy,
Wiec gorąco zapraszamy,

No może wystarczy tej radosnej twórczości :)

Zapraszam na nasza stronę:
VeroSoft.pl
;)
VeroSoft
 


Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
cron